Uitstelgedrag, zit jij daarop te wachten?

Ik stel het niet langer uit en schrijf dit blog over uitstelgedrag. De tekst is in mij opgekomen en het is een thema waar een deel van mijn cliënten regelmatig mee stoeit. Er zijn nadelen aan dingen uitstellen waarvan je diep van binnen weet dat ze aandacht verdienen. Onrust door steeds het gevoel te hebben dat je nog iets moet is een vrij onschuldig nadeel. Het wordt serieuzer als je blijft uitstellen tot je omvalt of je de mensen die je lief hebt en je relaties daarmee beschadigt. Dit blog is bedoeld om de denkbeeldige wachtkamer, die de serieuze uitsteller keer op keer voor zichzelf lijkt te creëren, te sluiten.

Uitstel is mijn zonde. Het brengt me niets dan verdriet. Ik weet dat ik ermee moet stoppen. Ik zal het doen – morgen. – Gloria Pitzer

Uitstellen of niet uitstellen?

Laat ik eens met een vraag beginnen: zijn er dingen in je leven waarvan je weet dat ze jouw aandacht vragen, maar die je (al langere tijd) uitstelt? Ik stel de vraag bewust even op deze manier, omdat er twee elementen inzitten. Op de eerste plaats weet je dat er iets is dat jouw aandacht vraagt. Je weet het! Daarnaast stel je het – ondanks dat je weet dat het aandacht vraagt – uit. Ik vind dit een belangrijke combinatie; als je nog twijfelt of iets aandacht vraagt, kan je niet spreken over een impuls die vanuit je Donder komt. Dingen die niet vanuit je Donder komen, maar bijvoorbeeld vanuit angst, kan je vaak beter juist wel uitstellen en achterwege laten. Denk bijvoorbeeld aan het pleasen van anderen, omdat je bang bent dat ze je niet aardig zullen vinden. Daarom is het belangrijk om eerst vast te stellen waar jouw impuls vandaan komt.

Uitstel is als een creditcard: het is erg leuk totdat je de rekening krijgt. – Christopher Parker

Zet jij jezelf in een denkbeeldige wachtkamer?

Stel je eens voor dat je zeker weet dat je te maken hebt met een zuivere impuls vanuit je Donder. Er is iets wat volstrekt helder voor je is, bijvoorbeeld: je weet dat je echt niet bij je huidige partner wenst te blijven, dat je ondernemer wil worden of dat het nu echt tijd wordt om aan jezelf te gaan werken. Een vaardige uitsteller zal dit ‘weten’ zogenaamd aan de kant zetten en een denkbeeldige wachtkamer creëren. Deze wachtkamer is gefundeerd op overtuigingen die gericht zijn op problemen en onmogelijkheden, wat an sich al de nodige stress oplevert. Er worden allerlei afleidingen en conflicten gecreëerd om maar in de wachtkamer te blijven. Dit roept de volgende vraag op: waar wacht je op?

Leg je toe op het denken aan de dingen die je wilt in plaats van op het nadenken over hoe onmogelijk of moeilijk realiseerbaar je dromen zijn. – Leef in Balans Dr. Wayne Dyer

Waar wacht je op?

Als je iets uitstelt waarvan je weet dat het daar niet voor bestemd is, wacht je voornamelijk op jezelf. Dus zit de uitsteller in een denkbeeldige wachtkamer te wachten op zichzelf. Klinkt niet echt krachtig, vind je wel? Dit wachten stopt meestal als het echt niet meer langer kan. Het kan zijn dat de uitsteller zelf helemaal opraakt, of dat iemand anders de beslissing neemt dat het zo niet verder kan en bijvoorbeeld de relatie verbreekt. Nu heeft uitstellen helemaal geen zin meer en de angst die achter het uitstellen zat is werkelijkheid geworden. Samengevat zou je kunnen zeggen dat de uitsteller heeft gewacht tot dat wat hij niet wenste werkelijkheid werd.

Wat een wonderbaar woord: wachten. Het betekent dat het heden niet telt en dat de toekomst iets wonderlijks zal zijn, dat al wat bestaat een inleiding, een voorbereiding is voor iets definitiefs en groots. – Wim Gijsen

Hoe stel je het uitstellen uit?

Ben je klaar om dat wat in jou leeft in de wereld te zetten? Volg de volgende stappen, maar pas op: het risico dat het zal lukken is zeer groot.

Uitstel is de slechte gewoonte om tot overmorgen uit te stellen wat eergisteren had moeten gebeuren. – Napoleon Hill

1. Verschuif je aandacht

Als er zich een vernieuwing in je leven aandient, ontstaan er twee aandachtsgebieden. De eerste is de oude ongewenste situatie, waar je liever niet in blijft. De tweede is de nieuwe gewenste situatie (je doel). Als je uitstelt, blijft je aandacht gericht op het oude. Wil je stoppen met uitstellen, verschuif je aandacht dan naar wat je wel wenst en zorg dat je jezelf hier regelmatig en zo levendig mogelijk aan herinnert tot het nieuwe werkelijkheid is. Ga leven alsof het er al is.

2. Maak een actielijst

Zet alle acties die in je opkomen over het betreffende onderwerp op een rij. Schrijf je hoofd helemaal leeg. Heb je geen flauw idee wat je zou kunnen doen om stappen te zetten, maak dan een afspraak voor een kennismakingsgesprek. We kunnen dan samen kijken hoe we beweging kunnen krijgen in jouw situatie. Uitstelgedrag kan diepere psychologische oorzaken hebben. Het is ook om die reden nuttig om er eens met een deskundige naar te kijken.

3. Kies echte acties

Als het in de vorige stap gelukt is om acties op te schrijven, kijk dan eens of je echte acties hebt geformuleerd. Echte acties zijn uitvoerbaar en als ik je zou bellen en vragen ‘is actie 3 uitgevoerd?’ en je zou ja zeggen, dan weten we alle twee precies wat er bedoeld wordt. Als je een actie zo formuleert dat hij uitvoerbaar is, zal je hem eerder uitvoeren.

4. Start

Starten is de meest belangrijke stap en het kost de meeste moeite. Ik schreef daar ooit een blog over: Niet starten is geen doen. Lees dit blog nog even en start vandaag, zodat je de boel in beweging zet en zodat je kan merken dat de stappen die daarna komen minder energie kosten.

5. Doe het vervelendste eerst

Pak je lijst er nog even bij en zet de actie waar je het meest tegenop ziet bovenaan. Voer deze actie als eerst uit, liefst nu! Als je die actie hebt uitgevoerd zal er veel energie vrijkomen en je kan die energie gebruiken voor je volgende acties.

6. Eerst doen, dan denken

In mijn blog Ga ervoor! 3 tips om angst te overwinnen! heb ik deze tip uitgebreid beschreven. Kort samengevat: ga eerst sporten en denk daarna of je er wel zin in had om te gaan. Het heet niet voor niets na-denken.

7. Doe het zelf, maar niet alleen

Je mag zelf in beweging komen, maar dat hoeft echt niet alleen. Samen is het niet alleen leuker, maar het helpt je ook om je gesteund te voelen en om zo af en toe wat aanmoediging te krijgen. Wie zou jij kunnen vragen om je te helpen bij je volgende project? Durf je het aan om jouw onzekerheden en twijfels te delen? Kom uit je wachtkamer en vraag om hulp!

Foto gemaakt door Matthew Henry gevonden op Unsplash

Citaten gevonden op: citaten.net, Brain Quotes, en Goodreads

Tekstredactie: Ellen Rietveld

Abonneer je op dit blog d.m.v. e-mail


Gerelateerde artikelen

Over de auteur

 

Laat hier een reactie achter

Don`t copy text!
%d bloggers liken dit: