Ongewone gewoontes

Als dingen steeds op dezelfde manier gedaan worden, dan heeft dat enorme voordelen. De macht der gewoonte helpt je om dingen automatisch en op een comfortabele manier te laten gebeuren. Nu zijn er ook gewoontes die ervoor zorgen dat je jezelf steeds op dezelfde manier in de weg zit. Het kan veel opleveren om dit soort gewoontes eens onder de loep te nemen. Een derde soort gewoontes zijn ongewone gewoontes. Dit zijn gewoontes die voor veel mensen niet gewoon zijn, maar die je ontzettend veel kunnen brengen. Dit blog biedt meer inzicht in gewoontes, en uit gewoonte heb ik er een paar nuttige tips aan toegevoegd. Veel leesplezier!

Gewoontedieren

Mensen hebben zo’n 60.000 tot 70.000 gedachten per dag. 90% van die gedachten zijn hetzelfde als die van gisteren. In zijn zeer uitgebreide en inspirerende boek Jij bent de Placebo legt dr. Joe Dispenza helder uit hoe het komt dat deze gewoontes in stand blijven. Hij beschrijft dat dezelfde gedachten leiden tot dezelfde keuzen, handelingen en gedragingen. Als je je op dezelfde manier blijft gedragen trek je steeds dezelfde ervaringen aan, wat er weer voor zorgt dat je steeds dezelfde gevoelens en emoties ervaart. Deze gevoelens en emoties bevestigen en versterken oorspronkelijke gedachten en zo is de cirkel rond. Deze vaak onbewuste cirkel kan jaren in stand blijven zonder dat je daar erg in hebt.

Karakter is een langdurige gewoonte. – Plutarchus

Wanneer is het tijd voor nieuwe gewoontes?

Mensen die zich in mijn praktijk melden om iets werkelijk te veranderen in hun leven, doen er vaak alles aan om te bewijzen dat dat wat ze onbewust geloven, waar is. Ze richten zich op dat wat ze geloven en zoeken daar bewijs voor. Uit bovenstaande cirkel blijkt dat je dit bewijs altijd kunt vinden, omdat dat wat je denkt uiteindelijk jouw beleving van de wereld vormt. Het valt me op dat deze mensen vaak helemaal niet bezig zijn met wat hun manier van leven oplevert. Ik spreek regelmatig mensen die met hand en tand verdedigen wat ze geloven, terwijl hun leven in hun ogen een puinhoop is en ze zich behoorlijk ongelukkig voelen. Het gaat er niet om of dat wat je gelooft waar is, maar om wat het oplevert.

Als een gedachte niet leidt tot dat wat je wenst, is het tijd om je eens open te stellen voor nieuwe gedachtes en gewoontes.

Gewoontes die gewoontes in stand houden

Voordat ik de ongewone gewoontes ga bespreken wil ik nog even aandacht vragen voor gewoontes die ervoor zorgen dat gewoontes in stand blijven. Als je je hiervan bewust wordt kan je deze gewoontes makkelijker achter je laten.

Aannemen zonder zelf te kijken

Van Dale beschrijft een gewoonte onder andere als een algemeen aangenomen gebruik. Ongewenste gewoontes worden meestal niet bewust gekozen. Veel dingen die algemeen aangenomen zijn, blijken bij nader onderzoek geen stand te houden. Er zijn altijd verschillende perspectieven en elk perspectief kan een volledig nieuwe kijk op iets opleveren. Laat je dus niet zomaar iets aanpraten, maar kijk zelf!

Niet aannemen zonder zelf te kijken

Iets blind aannemen zonder zelf te kijken is wat mij betreft niet erg handig. Iets blind afwijzen lijkt mij een nog slechter idee. Dit is dé manier om je gewoontes in stand te houden.

De meest beperkende denkgewoonte is om alle nieuwe informatie te toetsen aan wat je al weet. Het is de perfecte methode om te blijven waar je al bent. – Napoleon Hill

Ongewone gewoontes

Ongewone gewoontes zijn krachtige gewoontes die ongewenste gewoontes kunnen vervangen. Doordat ze weinig voorkomen zie je ze snel over het hoofd. Veel mensen herkennen ze zelfs niet als ze ze wel tegenkomen en ze zijn er soms zelfs fel tegen. Als je aan de slag gaat met ongewone gewoontes, mag je dus wat weerstand van je omgeving verwachten. Dit maakt het voor mensen die de gewoonte hebben hun leven door anderen te laten bepalen tot een extra uitdaging. Ik deel hieronder een paar ongewone gewoontes die ik in de afgelopen jaren ben tegengekomen en heb geleefd.

Meditatie

Meditatie leidt tot spirituele rust. Dit is een soort rust die relatief weinig mensen als gewoonte pakken. Bij deze rust neem je, zoals de man op de foto boven dit blog, even afstand van de wereld, gevoelens, gedachtes en ongewenste gewoontes. Als deze dingen gezien kunnen worden ontstaat ook de ruimte om ze te transformeren; om van de oude gewoontecirkel een nieuwe te maken. Meditatie tot een nieuwe gewoonte maken, kan een behoorlijke uitdaging zijn. Een methode die je daarbij kan helpen is Holosync. Bij deze methode mediteer je met behulp van geluidsgolven die je hersenen in een rustige frequentie brengen. Het levert niet alleen diepe ontspanning op, maar zorgt ook voor een aanzienlijke afname van stress en het verhoogt je threshold (de drempel die bepaalt wanneer je over de zeik gaat).

Slim eten

Een andere ongewone gewoonte leerde ik van dr. Bert Herring, die onder andere werkte als medisch officier bij de Amerikaanse marine. Hij vroeg zich af waarom hij (en met hem een groot deel van de Amerikanen) bij het ouder worden steeds zwaarder werd. Hij ging niet de sportschool maar de bibliotheek in. Daar vond hij geen bewijs dat ontbijten gezond is, terwijl dit voor veel mensen een aanname is. Ontbijten is alleen gezond voor de portemonnee van de voedselindustrie, zo meent hij.  Hij ontwikkelde de Fast-5 methode waarbij je binnen vijf uur per dag alle voeding tot je neemt en je de rest van de 19 uur per dag vast. Hierdoor krijgt je lichaam de kans om overtollig vet te verbranden en kan je de gewoonte van overeten moeiteloos achter je laten.

Anders omgaan met pijn

Een derde en laatste voorbeeld van ongewone gewoontes is het op een andere manier omgaan met pijn. Na het zien van de indrukwekkende film All The Rage, waarin het werk van dr. Sarno besproken wordt, besloot ik om zijn werk nader te bestuderen. Het werd mij duidelijk dat ik op medisch gebied nogal wat aannames had gedaan die ervoor zorgden dat bepaalde pijnen steeds terugkwamen. Bijvoorbeeld dat mijn rugpijn een lichamelijke oorzaak zou hebben. Volgens Sarno worden veel pijnen veroorzaakt door emoties die mensen liever niet willen voelen. Hierdoor ontwikkelen ze onbewust een pijn in hun lichaam die hen afleidt van de emoties. Na het boek Healing Back Pain te hebben gelezen, was ik binnen een paar weken van mijn rugpijn genezen en dat terwijl ik me op advies van de orthopeed al had voorbereid op een leven lang pijn vanwege een beschadiging van mijn ruggenwervel.

Welke ongewone gewoontes heb jij?

Er zijn natuurlijk nog veel meer ongewone gewoontes. Heb jij er één die je graag zou willen delen? Laat dan hieronder een reactie achter en inspireer anderen!

Foto gevonden op Pixabay

Citaten gevonden op: citaten.net

Tekstredactie: Ellen Rietveld

Abonneer je op dit blog d.m.v. e-mail


Gerelateerde artikelen

Over de auteur

 

2 reacties

  1. Ronald Luiten-Reply
    30 november 2019 at 10:05

    Ha Jeroen,

    Bedankt voor het “gewoon” delen van deze blog en je ervaringen.

    Als je er op gaat letten zie je heel veel “gewoontes” bij jezelf en bij anderen. “Gewoontes” zijn voor mij ook niet “gewoon”, maar verbazen en inspireren mij in het werk en privé en maken het leven leuk. “Gewoontes” zijn ook om te koesteren, want er zijn er een paar die ik absoluut niet kwijt wil…..

    De voorbeelden in je blog van “ongewone gewoontes” zijn persoonlijk.

    Een voor mij “ongewone gewoonte” is het volgen van een kookcursus dat voor mij ver buiten mijn comfortzone ligt. Het geeft mij naast veel plezier nieuwe inzichten en ik leer nieuwe mensen kennen. En een niet onbelangrijke les van koken: alles wat je er in stopt komt er ook weer uit.

    Groet,
    Ronald Luiten.

    • 30 november 2019 at 11:31

      Graag gedaan Ronald en jij bedankt voor het lezen en je reactie! Een kookcursus lijkt mij erg inspirerend, ik ben benieuwd welke nieuwe gewoontes daaruit voort gaan komen!

Laat hier een reactie achter

Don`t copy text!
%d bloggers liken dit: