Een stapje extra…verdien je altijd terug!

Hoe vaak ervaart u dienstverleners die een stapje extra zetten om u tevreden te maken? “It’s Never Crowded Along the Extra Mile”, heeft Dr. Wayne Dyer wel eens gezegd. Volgens mij heeft hij gelijk. Vaak kijken mensen die een beroep uitoefenen alleen naar wat ze verplicht zijn te doen en niet verder. Dit terwijl er toch veel te verdienen en te geven valt met een stapje extra, in dit artikel lees je hier meer over!

Een droge glijbaan zorgt voor tevreden klanten

Het is zaterdagochtend, wat zullen we vandaag eens gaan doen. Het miezert en met een actieve tweejarige zoon wil je er wel even uit. We besluiten te kiezen voor een dierenpark, met een leuke speeltuin, zodat er voor ieder wat wils is. Bij het park aangekomen is het inmiddels droog. Na wat dieren bekeken te hebben, komen we bij een klein speeltuintje binnen het park. Naast de speeltuin is een klein vrijstaand winkeltje. Mijn zoontje ziet de glijbaan en weet precies wat hij wil: glijden! Bij de glijbaan aangekomen blijkt er roet in het eten te zitten; de glijbaan is drijfnat. De reactie is voorspelbaar: grote tranen van teleurstelling.

Eigen toko

Deze situatie aanschouwend valt mij meteen iets op. In het winkeltje zit een winkelbediende op een stoel, al zeker een kwartier voor zich uit te staren. Het is nog vroeg op de dag, dus niemand heeft behoefte om een aankoop te doen. Ik denk meteen: “stel je nou eens voor dat deze winkelbediende een stap buiten haar winkeltje (eigen toko) zou doen en zou bedenken”: “wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat mijn klanten nog meer plezier hebben in dit park, wie zijn mijn klanten eigenlijk en wat willen ze?”. Ik was eigenlijk verbaasd dat ik schijnbaar de enige was die opmerkte dat haar capaciteit nuttiger ingezet kon worden, want haar chef komt later nog langs en er verandert verder niets. Om zeker te weten dat ik geen spoken zie, blijf ik nog 5 minuten staan om deze situatie te analyseren. Een volgend gezin komt aanlopen, het kind ziet de glijbaan, begint te glimmen, rent naar de glijbaan toe en begint vervolgens te huilen van teleurstelling. Er wordt hier structureel iets over het hoofd gezien.

Ken je klant en maak hem blij!

Als de winkelbediende de klant zou kennen (vaak is dit een gezin met kinderen), dan zou ze weten dat de kinderen maar één ding willen: spelen. Ook zou ze weten dat de ouders ook maar één ding willen: dat hun kinderen plezier hebben! Je zorgt er dan dus voor dat dit mogelijk is binnen jouw park. De winkelbediende krijgt de middelen om de glijbaan droog te maken en zij regelt dit. Kinderen blij, ouders blij, tevreden klanten, die vaker terugkomen naar het park, bedrijf loopt beter! Wat is er nou leuker dan werken bij een succesvol bedrijf? Dit is een van de beloningen voor dat stapje extra! Conclusie: stap uit je winkeltje, kijk om je heen en zet een stapje extra!

Abonneer je op dit blog d.m.v. e-mail


Gerelateerde artikelen

Over de auteur

 

4 reacties

  1. Arthur-Reply
    4 maart 2012 at 14:18

    Goed geschreven artikel. En een mooi uitziende website. Ik kom hier nog wel terug.

    • 7 maart 2012 at 13:02

      Dank je wel Arthur! Ik zie je graag weer terug! We blijven elkaar volgen! Groet, Jeroen

  2. Irene-Reply
    4 augustus 2010 at 18:42

    Goed geschreven, Jeroen en een waarheid als een koe.

  3. 4 augustus 2010 at 18:28

    Goed stukje. Helemaal mee eens. Enige pro-activiteit zou hier zeker tot een grotere klanttevredenheid en blije gezichten -zeker zo belangrijk :-)- leiden.

    Groeten Frederike Mewe

Laat hier een reactie achter

Don`t copy text!
%d bloggers liken dit: