Dit is jouw geluksdag!

Het komt regelmatig voor dat verkopers van bedrijven als strategie hebben om te wijzen op (angsten voor) tekorten die hun potentiële klanten hebben. Door een product of dienst aan te bieden die dit tekort lijkt aan te vullen, proberen ze dan iets te verkopen. Ik ben geen fan van dit soort methoden. Ik werk liever door te inspireren vanuit overvloed. Hoe dat in de praktijk werkt lees je in dit blog!

Kan het nog moeitelozer?

Het leuke van schrijven vind ik dat het moeiteloos gaat. Meestal loop of zit ik ergens en de woorden schieten dan in mijn hoofd. Nog niet alles wat er geschreven gaat worden, is bekend, maar dat komt als vanzelf zodra ik achter mijn computer ga zitten. Het kan niet moeitelozer! Of toch?

Tring!

Terwijl ik achter mijn computer ga zitten op een mooie nazomerdag, gaat mijn telefoon. “Goedemorgen meneer Van Rietveld, u spreekt met Tom.” Ik verwelkom Tom op deze mooie ochtend en vertel hem dat mijn naam Rietveld is en dat mijn bedrijf Praktijk van Rietveld heet, maar dat mag de pret niet drukken. Vervolgens vraag ik hem wat ik voor hem kan betekenen. Wat blijkt: het is mijn geluksdag, volgens Tom. “Tot nu toe heeft u nog veel laten liggen, maar dat is nu voorbij, want ik heb een prachtige aanbieding voor u!” Net zoals een automonteur soms kan horen wat er aan een auto scheelt zonder de motorkap open te maken, zag ik de marketingtruc van Tom al aankomen toen hij nog adem aan het halen was om zijn laatste zin uit te spreken. Ik besluit toch om het gesprek voort te zetten, onder voorwaarde dat hij me geen ‘u’ meer zal noemen. Tom stemt in.

Ongevraagd advies

“Nou vertel eens Tom, wat kan je voor me doen?” “Nou, meneer Rietveld, eh Jeroen bedoel ik: je kan veel meer verkeer naar je website trekken en daardoor krijg je meer klanten. Het is toch zonde dat je dit laat liggen!?” Mijn eerste vraag is hoe Tom mij heeft gevonden. Tom vertelt me dat hij mij via mijn website heeft gevonden, door te googlen. “Aha, dus ik ben goed vindbaar via internet?”, vraag ik. Tom zoekt naarstig in zijn script wat hij hierop moet zeggen. Ook vraag ik hem of ik goed begrepen heb dat ik te weinig verkeer op mijn website en klanten heb en hoe hij dat heeft vastgesteld. De paniek die deze onverwachte vragen opleveren, is aan de andere kant van de lijn hoorbaar aan zijn ademhaling. Tom wist namelijk helemaal niets van mijn website en bedrijf. Het was een soort verkoper van dakpannen die zijn product blind aan iedereen aanbood, ook aan mensen met een plat dak. Sterker nog: hij wist niet eens mijn naam correct uit te spreken. Om deze lijdensweg te verlichten en uit pure nieuwsgierigheid vraag ik: “Tom, waar ben je nou mee bezig?”

Waar ben je nou mee bezig?

“Ik ben aan het bellen”, zegt Tom. Ik leg hem uit dat ik dit niet bedoelde met mijn vraag. Als ik een paar keer doorvraag laat Tom weten wat ik al voelde en dat is dat hij dit werk (onder zijn niveau) doet, omdat hij geen idee heeft wat hij anders moet. Hij zit mensen te bellen met een script met vragen waar hij zelf niet in gelooft, en zonder genoeg tijd om zich werkelijk te verdiepen in zijn potentiële klant. Als hij door een klant afgewezen wordt voelt hij zich slecht en als hij een deal sluit meestal ook, omdat hij weet dat ze in zijn sluwe marketingval zijn getrapt. Dit zorgt ervoor dat hij zichzelf de laatste tijd nauwelijks nog in de spiegel durft aan te kijken. “Dit kan anders Tom”, zeg ik. Tom stemt in.

Waar moet ik beginnen?

We spreken af om even verder te praten zonder script. “Kijk Tom, het begint er allemaal mee dat jij gaat inzien dat je het waard bent om werk te doen waar je enthousiast van wordt en wat bij jouw voorkeuren en talenten past. En zonder je ooit in het echt gezien te hebben, weet ik zeker dat jij dat waard bent”, vertel ik hem. Ook vertel ik Tom: “Dit is het grote verschil met de methode die in jouw script staat: ik wijs mensen niet op hun (angsten voor) tekorten, maar ik laat ze inzien dat ze een vermogen hebben dat groter is dan ze ooit kunnen bedenken.” Tom vraagt me of dit werkt. Dat mag hij wat mij betreft zelf ontdekken. Ik raad hem vrijblijvend aan om mijn blog over overvloed eens te lezen en om eens op mijn website te kijken naar hoe we omgaan met loopbaanvragen. We spreken af dat ik hem niet na zal bellen en dat hij op het moment dat hij daar zelf behoefte aan heeft contact met mij zoekt. Ik sluit het gesprek af met de woorden: “Als je me nodig hebt, ben ik beschikbaar!”

Wil je me helpen?

Drie dagen later gaat mijn telefoon. Het is Tom: “Weet je nog dat ik je drie dagen geleden belde en je vertelde dat het jouw geluksdag was?” Ik bevestigde dit. “Nou eigenlijk bleek het mijn geluksdag te zijn!”, vervolgde Tom. Ik vroeg hem om toelichting en Tom legde uit dat hij aan de slag was gegaan met de tips die ik hem gaf, een gesprek had gehad met zijn vriendin en sinds lange tijd weer het gevoel had dat hij naar iets aan het toewerken was wat hem weer vreugde zal geven in zijn leven. Zijn vraag was of ik hem daar nog wat bij wilde helpen met een loopbaanonderzoek en een paar gesprekken om zaken op een rijtje te zetten. Ik stemde in en we planden meteen de afspraak in voor het eerste gesprek.

Nog bedankt voor je hulp!

Ik bedank Tom voor het vertrouwen in mijn praktijk en voor zijn hulp bij het schrijven van mijn nieuwe blog. Aan Tom is uiteraard eerst toestemming gevraagd om dit verhaal (met gewijzigde naam) te gebruiken in dit blog. Hij stemde daar graag mee in en ik besef me weer eens dat het onmogelijk is om iemand anders te helpen (vanuit je donder) zonder daar zelf vreugde uit te halen!

geluksdag

Foto gevonden op Pixabay

Abonneer je op dit blog d.m.v. e-mail


Gerelateerde artikelen

Over de auteur

Jeroen Rietveld (1977) is afgestudeerd arbeids- en organisatiepsycholoog (MSc, Open Universiteit). Hij weet dat mensen tot veel meer in staat zijn dan ze zelf denken. Zijn missie is om mensen dit te laten inzien en ze te begeleiden naar een wonderlijk mooi leven.

 

Laat hieronder je reactie achter!