Boosheid als groeimogelijkheid

Veel mensen hebben moeite met boosheid. Ze hebben geen idee hoe ze op een constructieve manier boos kunnen zijn. In plaats daarvan richten ze hun boosheid ongenuanceerd op anderen, met alle gevolgen van dien. Wat ik bij veel mensen zie en ook zelf heb ervaren is dat er een moment komt in je leven dat je er klaar mee bent om steeds zo boos te doen. Maar ja, hoe stop je daarmee? Het heeft nogal veel voordelen op korte termijn. En hoe gebruik je jouw boosheid als manier om te groeien? Daarover gaat dit blog!

De sinaasappel als metafoor

De oplossing en oorzaak van jouw boosheid buiten jezelf zoeken heeft voordelen en kan op korte termijn best prettig zijn, maar is op lange termijn zowel voor jezelf als voor je omgeving geen gezonde en duurzame oplossing. Dit komt doordat de boosheid daar niet vandaan komt. Dr. Wayne Dyer gebruikte bij zijn lezingen vaak het voorbeeld van de sinaasappel om dit uit te leggen. Hij vroeg: “Als je in een sinaasappel knijpt, wat komt er dan uit?” Het antwoord was voor zijn toehoorders niet moeilijk: “Sinaasappelsap!” Hij stelde daarna de vraag: “Hoe komt het dat er sinaasappelsap uit een sinaasappel komt?” Het antwoord is eenvoudig: “Omdat dat erin zit.” Ok, dus als je een sinaasappel onder druk zet komt eruit wat erin zit. Zo werk het bij mensen ook.

Orde ontstaat als degene die boos is en er vrij van probeert te worden inziet, dat hij zelf die boosheid is. – Krishnamurti

Fasen van boosheid

In het prachtige boek ‘Boos legt Riekje Boswijk-Hummel uit dat boosheid bestaat uit drie fasen. De eerste fase (frustratie) ontstaat als de energie die stroomt als je een bepaald doel hebt (zij noemt dat oorspronkelijke energie), onderbroken wordt door een obstakel. Bijvoorbeeld: jouw doel is om een ontspannen middag in stilte te hebben en de buurman (obstakel) besluit om 20 schilderijen op te hangen aan zijn betonnen muur. Deze frustratie zal er bij de meeste mensen zo nu en dan zijn, omdat er nu eenmaal dingen op jouw pad zullen blijven komen. Het is als sensatie in jouw lichaam te voelen en het kan je erop wijzen dat er een boosheid zit aan te komen (afhankelijk van de gedachten die je gelooft). Ik zie vaak dat mensen het contact met hun lichaam verloren hebben en ze verrast worden door de volgende fase van boosheid.

De helft van de fouten die we in het leven maken zijn een gevolg van het feit dat we voelen wanneer we zouden moeten denken en denken wanneer we zouden moeten voelen. – John Churton Collins

Als je de frustratie (fase 1) combineert met een niet al te constructieve gedachte kan fase 2 ontstaan: boos zijn. In ons voorbeeld begint de buurman te boren en jij denkt: wat een eikel dat hij juist nu begint te boren! Je voelt je nu boos. Er gebeuren verschillende dingen met je: je hartslag wordt hoger, je handen worden warmer, er ontstaat een tijdelijke bewustzijnsvernauwing die ervoor zorgt dat alle aandacht nu is gericht op het obstakel (de borende buurman) in plaats van op jouw doel (ontspanning). Er ontstaat focus en je lichaam maakt zich klaar om in actie te komen. We zijn aanbeland op een belangrijk moment.

Bedenk dat het lijden dat veroorzaakt wordt door je woede en wrok vaak veel groter is dan het lijden dat je hebt gedaan door de dingen die jou boos en wrokkig hebben gemaakt. – Marcus Aurelius

De derde fase is boos doen. In ons voorbeeld: je ramt boos op de muur om je buurman te laten weten dat je niet gediend bent van zijn herrie. Of nog erger: je belt aan en begint tegen hem te schreeuwen. Mensen die last krijgen van hun boosheid worden zich pas echt bewust van die boosheid als ze in deze fase beland zijn. Waar fase één en twee geen schade (aan anderen) aanrichten doet deze fase dat wel. Bovendien maak je anderen verantwoordelijk voor jouw emoties door naar ze te wijzen. Het is dan ook zaak om te voorkomen dat je in deze fase terecht komt. Niet alleen voor de betrokkenen, maar vooral voor jezelf!

Boosheid als kans

Denk nog even aan de sinaasappel: het sap zit er al in en komt er uit door druk uit te oefenen van buitenaf. De boosheid zit dus al in je en komt naar buiten doordat er druk op je wordt uitgeoefend. De buitenwereld veroorzaakt de boosheid niet, ze laat je zien dat hij er is. Wat een waardevol zelfinzicht! Zolang jij je boos voelt heb je de mogelijkheid om er iets mee te doen. Als je boos gaat doen, voel je jouw eigen boosheid niet meer en is de kans om het binnen jezelf op te lossen tijdelijk verkeken. De boosheid zal net zo vaak terugkomen tot je er iets mee doet binnen jezelf. Het geeft je de mogelijkheid om jouw aandacht – in dankbaarheid voor de mensen die je dit hebben laten inzien – te richten op wat je voelt en denkt. Door de boosheid waar te nemen en je niet te richten op het obstakel maar op het doel, kan je de energie weer laten stromen!

Wanneer je boos bent, tel tot tien voordat je spreekt. Als je heel boos bent, tel tot honderd. – Thomas Jefferson

Hoe doe jij dat?

Hoe ga jij om met boosheid? Heb je tips om het te gebruiken als groeimogelijkheid? Laat dan een reactie achter onder dit blog! Wil je anders omgaan met boosheid en kan je wat hulp gebruiken, aarzel dan niet om contact te zoeken. Vaak zien we in een paar sessies enorme veranderingen en groei!

De citaten zijn afkomstig van de website www.citaten.net

Foto gemaakt door Craig Sunter

Abonneer je op dit blog d.m.v. e-mail


Gerelateerde artikelen

Over de auteur

 

2 reacties

  1. Ronald Luiten-Reply
    2 mei 2016 at 19:46

    Hallo Jeroen,

    Interessante blog weer.

    Boosheid leidt inderdaad tot groei. Je leert er enorm veel van en in de loop der jaren heb ik geleerd om “functioneel boos” te zijn. Met functioneel bedoel ik dat ik iets of een bepaald effect wil bereiken door boos te worden. Als je dit op de juiste wijze doseert kan het een middel zijn om iets te bereiken.

    Groeten,
    Ronald.

    • 3 mei 2016 at 13:19

      Hallo Ronald,
      Bedankt voor jouw reactie! Mooie toevoeging die functionele boosheid.
      Als je boosheid bewust als middel inzet, verlies je jezelf er waarschijnlijk ook niet snel in.
      Dit maakt doseren makkelijker. Ik vraag me wel af in welke situaties (functionele) boosheid het beste middel is. Heb jij daar voorbeelden van? Wat zegt jouw ervaring?
      Groet, Jeroen

Laat hier een reactie achter

Don`t copy text!
%d bloggers liken dit: