Dit werkt niet!

Ken je dat? Kom je in een restaurant of bij een garage en op een zeker moment denk je: dit werkt niet! Ik bedoel niet dat er een vergissing gemaakt wordt, maar er klopt structureel iets niet. Wat je misschien niet beseft is dat zo’n situatie enorme mogelijkheden biedt om iets over jezelf te leren. Daarover gaat dit blog.

Mag het ietsje meer zijn?

Een van de dingen die ik als arbeids- en organisatiepsycholoog regelmatig en met plezier doe is het geven van psychologisch organisatieadvies. Je stapt dan op verzoek een organisatie binnen en je observeert, spreekt met mensen en voert eventueel metingen uit met behulp van psychologische testen. Uiteindelijk vorm je een gedegen beeld van de situatie en kun je aangeven wat er speelt en wat de organisatie nodig heeft. Soms doe je dit tijdens een crisis, maar vaak – en dat is zo leuk van de positieve psychologie – loopt een team juist heel goed, maar willen ze het potentieel van de medewerkers nóg beter benutten. Simpelweg omdat dit een win-winsituatie is voor iedereen. Medewerkers werken prettiger en presteren beter, klanten blij, werkgever blij, kortom: iedereen blij!

Beroepsdeformatie

Als je bovenstaande onderzoeken vaker uitvoert, ga je steeds sneller dingen zien, ook als je niet aan het werk bent. Een goede vriend van mij is bijvoorbeeld bouwkundig opzichter. Als hij langs een bouwplaats loopt waar hij zelf niets mee te maken heeft, ziet hij zonder enige moeite meteen waar niet volgens de Arbowet gewerkt wordt en welke detailleringen niet kloppen. Dat kan aan de ene kant voor jezelf wel eens vermoeiend zijn. Maar als je zoveel van jouw werk houdt als ik, veroorzaakt het vooral positieve energie.

Nu even niet!

Op Koningsdag liep ik over de vrijmarkt en ik genoot ervan dat ik even niet hoefde vast te stellen wat er allemaal beter zou kunnen aan wat ik zag. De knulligheid knalt van sommige kraampjes af maar dat hoort bij een vrijmarkt. Van een kilometer afstand hoor ik een jongetje trombone spelen en ik kan ervan genieten, zelfs terwijl hij geen noot in de maat speelt. Ik zie kraampjes waar geen prijzen op de spullen staan en het is allemaal goed. En ineens denk ik terug aan de avond daarvoor.

Even snel een pizza

We hadden een heerlijke vakantiedag achter de rug en besloten om snel een pizza te gaan eten. Het was al wat later en met twee kinderen wil je geen uren in een restaurant zitten na zo’n enerverende dag. De eerste verbazing kwam in mij op toen we de zaak binnenstapten. We stonden al even in het restaurant en ik kreeg het gevoel dat als we zelf geen initiatief namen, we de rest van de avond ongezien op die plek zouden blijven staan. We liepen naar de bar en de serveerster liet ons ook daar staan. Uiteindelijk lukte het om in het nog vrij lege restaurant een tafel te krijgen en bij het openslaan van de kaart werden onze verwachtingen nog extra opgedreven. We hadden nog niet eerder zulke hoge prijzen gezien voor pizza’s. De serveerster kwam aan onze tafel en vertelde dat ze eigenlijk de buurvrouw was die van beroep schoonmaakster was, en dat ze geen verstand had van horeca.

Een neergaande spiraal

Dit alles mocht onze pret niet drukken. We waren op vakantie en hadden honger. Dus breng die pizza’s en dan gaan we weer verder, was ons motto. Maar in het restaurant gebeurde iets bijzonders. De eerste tafel kreeg zijn eten. Na een paar minuten zag je iemand van die tafel opstaan en naar de keuken lopen. Vervolgens kwam de kok mee terug naar de tafel en nam al het eten weer mee. Ook bij de tweede tafel gebeurde dit. Daar kwam bij dat de man van wie dit keer het eten werd weggehaald enorm emotioneel reageerde. “Ik heb hier al 20 keer gegeten en het was altijd goed, wat is hier aan de hand?”, riep hij. De reactie van de eigenaar was dat ze een personeelstekort hadden. Bij de tafels om ons heen zag je de onzekerheid. Onze overbuurvrouw riep: “Dit werkt niet!” En ik moet eerlijk zeggen dat ik die conclusie even daarvoor ook getrokken had.

Tegenspoed werkt aanstekend, omdat het staren daarop het zelfvertrouwen, en dus de geestkracht, verlamt. – Eduard Douwes Dekker

Optimistisch

Wij bleven optimistisch, al vonden we het best opmerkelijk dat onze zoon van 6 jaar inmiddels de bediening had overgenomen en drinken voor zichzelf ging halen. Het begon te lijken op een blijspel met een slechte verhaallijn. Na anderhalf uur kwam eindelijk onze pizza. Best aardig, maar na zo lang wachten zouden zelfs mijn schoenzolen lekker smaken.

Naar de kern

Nu ben ik geen recensent van restaurants en ik heb die pretentie ook niet. Wel kan ik op een zeker moment het oprechte gevoel krijgen dat iets echt niet werkt. Je kan in zo’n situatie mensen op verschillende manieren zien reageren: de een gaat uit zijn dak, aan de ander merk je niets en een volgende wordt enthousiast als dingen niet lopen volgens verwachting. Ik denk dat het goed is om in te zien dat je niet verplicht bent een slachtoffer te zijn van welke situatie dan ook.

Neem het onpersoonlijke niet persoonlijk

Het voorval in het restaurant riep de nodige verwarring op, maar een ding was volkomen duidelijk: die mensen waren met van alles bezig, maar niet met de klant. In dit geval niet met onder andere mijn gezin en mij dus. Toch zijn we geneigd om zo’n voorval persoonlijk op te vatten. Dit is meestal het begin van alle ellende. De man die in het voorbeeld zo emotioneel reageerde, vatte het fiasco in het restaurant zeer persoonlijk op. Hoe kon het dat hij hier altijd goed gegeten had, maar nu niet? Als je jezelf in het middelpunt zet en ervan uitgaat dat je eerlijk en perfect behandeld zou moeten worden, kom je regelmatig in de problemen terecht. Waarom zou je dit blijven geloven als je keer op keer merkt dat er toch dienstverleners blijven die je teleurstellen? Gebruik je jouw eigen ervaring dan wel?

Het is onwenselijk een stelling te geloven als er geen enkele reden is om te veronderstellen dat zij klopt. – Bertrand Russell

Dit werkt niet: mijn reactie

Tegen mensen die keer op keer hetzelfde blijven doen in het nadeel van zichzelf of anderen, zeg ik dat ze gebruik kunnen maken van de 3x-regel. Probeer 3x iets op een bepaalde manier en als het dan nog niet werkt, verander dan van strategie. Hoe vaak heb je de dingen waar je tegenaan loopt in je leven al op dezelfde manier geprobeerd te doen? Ik ken mensen die ‘100’ antwoorden op deze vraag. Kom je terecht in een dit-werkt-niet-situatie en is jouw normale reactie om het negatief te benaderen, vraag je dan eens af wat dat oplevert. Ik kan me niet voorstellen dat je veel verder komt dan een hoge bloeddruk en veel irritatie. Misschien zijn dit soort situaties dus wel bedoeld om te ontdekken dat wat jij zelf doet (als reactie) niet werkt.

Een inspirerend voorbeeld ter afsluiting

Een man die op een hele andere manier omging met situaties waarvan veel mensen zouden zeggen ‘Dit werkt niet’, was Dr. Wayne Dyer. Hij vertelde eens bij een lezing dat als hij op een vliegveld kwam en er was een baliemedewerkster die chagrijnig was en niet mee wilde werken, hij juist enthousiast werd. Meestal bood hij dan een paar van zijn boeken gratis aan en knoopte hij een gesprek aan waarbij het lastig was om niet ook vrolijk en bereidwillig te worden om de beste service te bieden die in die persoon zat. Hij slaagde er vrijwel altijd in om te krijgen wat hij wenste zonder enige negativiteit te veroorzaken. Ik vind het een mooi uitgangspunt om altijd vanuit liefde en enthousiasme te leven, gewoon omdat dat je ware natuur is. Ik wens jou dit ook van harte toe en geloof me: het werkt!

Mijn whiskeydieet werkt. Ik ben al drie dagen kwijt. – Tommy Cooper

De citaten zijn afkomstig van de website www.citaten.net.

foto gevonden op Pixabay.

Abonneer je op dit blog d.m.v. e-mail


Gerelateerde artikelen

Over 

Als arbeids- en organisatiepsycholoog, met een bijzondere passie voor de positieve psychologie, werk ik aan het versterken van mensen en organisaties. De positieve psychologie gebruikt de kracht en de kwaliteiten van mensen om hen te versterken en gelukkiger en succesvoller te maken. Met Praktijk van Rietveld maak ik elke dag met heel veel energie werk van mijn passie, en geniet ik van elke keer dat ik kan bijdragen aan het bewuster, gelukkiger en succesvoller maken van mensen.

Laat hieronder je reactie achter!